Skriva för livet
Skrivvännernas initiativ Stockholm Din gåva till Bröstcancerförbundet!

Skriva för livet

Skriva-för-livet är författarnas initiativ till insamling till Bröstcancerförbundets och dess viktiga arbete. Följ oss på Instagramkontot #skrivaforlivet för att vara med på novelltävlingar och andra roliga aktiviteter med det skrivna ordet i fokus. NOVELLTÄVLING DÄR FÖRSTA PRIS ÄR ATT FÅ SIN NOVELL INLÄST OCH PUBLICERAD PÅ STORYTEL! 1 oktober går startskottet genom att vi lägger upp en startmening till novellen på Instagram-kontot #skrivaforlivet. Tävlingen pågår under hela bröstcancermånaden. Tillsammans med startmeningen får texten innehålla högst 10 000 tecken inklusive blanksteg. Temat är VÄNSKAP. Senast 31 oktober vill vi ha din novell som du skickar till skrivanovelltavling@gmail.com som word- eller pdf-fil. Kom ihåg att skriva dina kontaktuppgifter i mejlet. För att medverka bidrar du också med minst 200 kr i vår insamling till Bröstcancerförbundet. Du får bara delta med en text till tävlingen. Novellen får inte ha publicerats i någon form tidigare. Tävlingsbeslutet kan inte överklagas. Juryn består av författarna bakom ”Skriva för livet” och LB Förlag. Förstapriset är att få sin novell inläst. Bröstcancerförbundet bidrar med inläsare och LB Förlag med inläsningsproduktionen, därefter publiceras den på Storytel. Ingen ersättning utgår vid utgivningen. Vinnande bidragen publiceras på Instagramkontot #skrivaforlivet under november 2021. Genom att medverka i novelltävlingen godkänner du att du och din text publiceras på Storytel samt på Instagramkontot. Priser: Första pris: Inläst novell utlagd på Storytel Andra pris: Valfri signerad bok av Anne-Lie Högberg Tredje pris: ”När livet ger dig kaktusar, gör margaritas” av Adiba Barney Fjärde-sjätte pris: Bokpaket av Skrivaforlivets författare (Anne Liljeroth, Anne-Marie Schjetlein, Ida Axelsson, Annie Magnusson, Marion Nyström, Åsa Bonelli och Eva Ludvigsen) Initiativet till insamlingen och novelltävling kom till när en i vår skrivargrupp, Anne-Lie Högberg, fick diagnosen spridd bröstcancer. För att hjälpa bröstcancerforskningen har skrivargruppen ”Skrivaforlivet” inlett ett samarbete med LB förlag, Storytel och Bröstcancerförbundet. Lycka till! *************************************************************** Det skrivna ordet kan för många bli en terapi när de går igenom något svårt. För vissa kan en dagbok genom behandlingstiden vara värdefullt för att samla viktig fakta men även skriva av sig ångest och rädsla inför framtiden. För andra cancerdrabbade och anhöriga kan det vara en räddning att läsa böcker där sjukdomstiden skildras för att känna att de inte är ensamma. Skriva för livet är ett initiativ av ett gäng författare som gett ut flertal böcker i olika genre på etablerade förlag. Tillsammans har vi bildat författargänget Bok-triben, en bokstam där vi kan stöta och blöta allt inom bokbranschen från förlagsavtal, agenter, försäljningssiffror men även diskutera igenom synopsis och böckernas huvudrollers agerande och egenskaper. När en av oss drabbas av bröstcancer och senare även av spridd bröstcancer är det omöjligt att stå handlingsförlamad vid sidolinjen. Vi vet hur enormt viktigt det är att bidra med reda pengar till forskningen. För oss omfattar Bok-triben omtänksamhet, kärlek och vänskap. Det vill vi sprida vidare i en Skriva-för-livets-insamling. Dels anordnar vi en novelltävling under oktober månad där första priset är en inläst novell på Storytel. Vi kommer även att ordna andra event med bland annat bokpaket i potten. På vårt Instagramkonto kommer vi att berätta hur tävlingarna går till under augusti och september. Vill du bidra till att lösa bröstcancers gåta? Följ vårt konto på Instagram - skrivaforlivet (går ej att dela Instagramkonton på denna sida) och se våra aktiviteter och tävlingar där. Donera gärna en summa, dela vår insamling på dina sociala plattformar och utmana dina vänner, arbetskamrater och släktingar att få en novell inläst på Storytel. Vi har satt 20 000 som vårt första mål och hoppas givetvis att vi kan samla in mer än så under hösten 2021. Tack för ditt bidrag!

2021-07-07 2021-12-31

Skrivvännernas initiativ